«Δίδαξε και εσύ Ιστορία. Μπορείς»

«Δίδαξε και εσύ Ιστορία. Μπορείς»

Του Απόστολου Λακασά

Δεν θα ασχοληθούν οι... τηλεοράσεις με το θέμα. Ούτε και οι θαμώνες των τηλεκαφενείων, οι οποίοι κραδαίνουν τα λάβαρα κάθε φορά που ένας (ανθέλλην;) επιστήμονας βεβηλώνει την ελληνική Ιστορία με μία μη αποδεκτή σε εκείνους (που είναι και οι μόνοι που «ξέρουν» από Ιστορία) επιστημονική θέση. Ολοι αυτοί δεν θα ασχοληθούν με τη διαφαινόμενη πρόθεση του υπουργείου Παιδείας για την ανάθεση της διδασκαλίας της Ιστορίας, ως πρώτο μάθημα για να συμπληρώσουν ωράριο, σε καθηγητές άλλων ειδικοτήτων, όπως θεολόγους και καθηγητές ξένων γλωσσών.

Η αρχή με την ανάθεση της διδασκαλίας της Ιστορίας σε άσχετες ειδικότητες καθηγητών έγινε εδώ και κάποια χρόνια. Συγκεκριμένα, επειδή μειώθηκαν οι ώρες διδασκαλίας των αποφοίτων των ξενογλώσσων Τμημάτων, των θεολόγων και άλλων ειδικοτήτων, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε ότι εάν οι καθηγητές αυτών των ειδικοτήτων δεν καλύπτουν το εβδομαδιαίο ωράριό τους διδάσκοντας το μάθημά τους, θα μπορούν να διδάξουν, συμπληρωματικά, Ιστορία. Η απόφαση προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις των πανεπιστημίων. Ομως, στις διαμαρτυρίες της επιστημονικής κοινότητας εκκώφευσαν τουλάχιστον οι πέντε προηγούμενοι υπουργοί, οι οποίοι επικαλούνταν «λόγους οικονομίας». Τώρα όμως το ποτήρι φαίνεται να ξεχειλίζει, αν η διδασκαλία της Ιστορίας δοθεί, ως πρώτη ανάθεση μαθήματος για να συμπληρώσουν ωράριο, σε μη εξειδικευμένους καθηγητές.

Οι σημερινές αντιδράσεις των πανεπιστημιακών και της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων δεν έχουν συντεχνιακά ερείσματα. Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας συμπυκνώνει την απαξία που δείχνει η ελληνική πολιτεία στο μάθημα της Ιστορίας, στους επιστήμονες που η ίδια εκπαιδεύει, αλλά και το σύστημα που η ίδια έχει ορίσει για την πρόσληψη των καθηγητών στη δημόσια εκπαίδευση. Αν η Ιστορία δεν διδάσκεται από τους ειδικούς, όσα εγχειρίδια και αν συνταχθούν θα πέφτουν στο κενό και θα αναπαράγονται μύθοι, απλουστεύσεις και γενικεύσεις. Και γιατί ο κλήρος της εξοικονόμησης κονδυλίων πέφτει στο μάθημα αυτό και μόνο; Μάλλον οι ιθύνοντες θεωρούν την Ιστορία εύκολο μάθημα για παπαγαλία - και όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για τους καθηγητές, αφού, με βάση τη λογική του υπουργείου, μπορεί να το διδάξει κάθε καθηγητής, μαθαίνοντας κι ίδιος τη διδακτέα ύλη «νεράκι» από το προηγούμενο βράδυ. Τότε, όμως, γιατί εξακολουθούν να εισάγονται φοιτητές στα εννέα Τμήματα Ιστορίας, τα οποία την επόμενη χρονιά θα δεχθούν (με απόφαση του υπ. Παιδείας) 1.360 πρωτοετείς; Και, επίσης, για ποιο λόγο η ίδια η πολιτεία έχει αποφασίσει στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, από όλες τις ειδικότητες καθηγητών μόνο οι φιλόλογοι να εξετάζονται στην Ιστορία;

Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας δείχνει ότι θέλει η δημόσια συζήτηση για την Ιστορία να εξαντλείται σε επίπεδο καφενείου, τηλεοπτικού και μη, από εκείνους που εν τέλει μπορούν με τις κραυγές τους να ακυρώνουν την όποια προσπάθεια γίνεται για σοβαρό δημόσιο διάλογο και πολιτική ουσίας.

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 20 ΙΟΥΝΙΟΥ 2013

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

24η Φεβρουαρίου 1821: Οι αρχές της ελληνικής επανάστασης